جذابیت گیاهان شهد دار و گرده دار برای زنبور عسل


 

در واقع شهد در گیاهان گلدار که گل هاشون برای گرده افشانی نیازمند حشرات هستند به مقدار کافی تولید میشه. در واقع این شهد یک نوع هدیه گیاه به این حشرات گرده افشان و به خصوص زنبورعسل در جهت گرده افشانی است. و قاعدتا در طی تکامل گیاهان، گل ها و گیاهانی که توانستند شهد بهتر و با کیفیت تری رو تولید کنند تاتونستند حشرات گرده افشان بیشتری رو جذب کنند و قاعدتا تولید نسل و گسترش این گیاهان بیشتر بوده .

معمولا گیاهان خانواده نعناعیان - گلسرخیان - مرکبیان - گاوزبان - عناب - پروانه آسایان (نخودیان -  حبوبات) و جند خانواده دیگر که داری گل های معطر و جاذب حشرات هستند شهد قابل قبولی رو تولید می کنند و این گیاهان هستند که در زنبورداری اهمیت دارند . و معمولا گرده این گیاهان به لحاظ چربی و میزان پروتئین و ترکیب آمینواسیدی به سایر گیاهانی که گرده افشانی شون با باد صورت میگیره ارجحیت داره.

معمولا گرده افشانی بیشتر گیاهان گندمیان مثل ذرت و برنج و گندم و جو . یولاف - چچم - قیاق  و ... معمولا به وسیله باد صورت میگیره و این ها معمولا مقادیر بسیار زیادی گرده تولید می کنند اما اهمیت زیادی برای زنبورداری ندارند. ساختار دانه گرده و هم چنین ساختار گل این گیاهان رو در نظر بگیرید . این گیاهان معمولا گل های خوشه ای دارند و به وسیله باد جابجا میشوند .

به خوشه های گل در برنج و یا ذرت توجه کنید ، این گیاهان در واقع شهدی تولید نمی کنند چون نیازی به حشرات گرده افشان ندارند

اصولا چون گرده بسیار زیادی تولید می کنند زنبور عسل در فصل هایی که گل های با ارجحیت بالاتر نباشه به این گیاهان جذب میشوند و گرده جمع آوری می کنه. نمونه واضخ این مثال همین ذرت است. ذرت شهدی تولید نمی کنه اما گرده فراروانی تولید می کنه که به لحاظ چربی و نوع ترکیب پروتئین کل فقیر است .

معمولا میزان پروتئین کل گرده ذرت چیزی حدود 14 تا 16 درصد است اما حد مطلوب این آیتم برای زنبورعسل معمولا بالای 20 درصد پروتئین کل است. البته که گرده بسیار زیاد ذرت این مشکل رو برطرف می کنه اما توصیه بر این است که در این هنگام مقداری کیک گرده و یا به هر نحوی منابع پروتئینی و چربی خوب در دسترس زنوبرعسل قرار بگیرد تا در زمستان گذرانی و شروع فصل جدید کلنی بهترین رشد را داشته باشد.
 

    

 

منبع : استاد بهزاد رفاهی